Bokbloggen
Här kan du dela med dig av dina tankar kring en bok du läst och hur den möter verksamheten. I bokbloggen har alla Mölndalspedagoger möjlighet att bidra. Det kan vara en bok du redan har, eller en bok som du önskar att redaktionen ska försöka få tag på.
-
Rum, barn och pedagoger
Författaren Sofia Eriksson Bergström, förskollärare och fil.dr i pedagogik skriver om möjligheter och begränsningar för lek, kreativitet och förhandlingar. Hon sätter fingret på det subtila samspel som sker mellan barn, rum, material och pedagoger.
Läs mer ...
4 kommentarer
-
Transspråkande i teori och praktik
Dagens klassrum har en rik språklig mångfald, synlig eller osynlig, och det är en utmaning för oss pedagoger att ta tillvara på denna rika flerspråkighet. Boken Transspråkande i praktik och teori (Natur & Kultur, 2017) som vänder sig till lärare, lärarstuderande, rektorer och övrig skolledning, beskriver hur man på bästa sätt kan gynna lärandet och identitetsutvecklingen hos våra flerspråkiga elever utifrån målsättningen att skapa en likvärdig skola.
Läs mer ...
1 kommentar

Bokbloggen
Mölndalspedagoger läser och inspirerar varandra.
Blogginlägg
-
De yngsta barnen och undervisningen
-
Pojken med extra allt
-
Kooperativt lärande i förskolan och skolans första år
-
Rum för lärande - för att bli sitt bästa jag
-
Att vara speciallärare
-
Skrivdidaktik i alla ämnen
-
Alla kan skapa
-
Barnets rättigheter i förskolan
-
Specialpedagogik och funktionsvariationer
-
Elever som utmanar oss