Pojken med extra allt

Läraren och bloggaren Alexander Skytte har diagnoserna adhd och autism. I boken Pojken med extra allt – hur lärare kan bemöta adhd och autism beskriver han hur hans funktionsnedsättningar har påverkat hans uppväxt och hans vuxna liv som familjefar och yrkesverksam lärare. Med boken vill han öka medvetenheten hos lärare om vilka bemötanden som hjälper eller stjälper elever med npf.

bild på boken Pojken med extra allt. Foto:  Lena Fredriksson

När Pedagog Mölndal undrade om någon ville läsa Alexander Skyttes bok Pojken med extra allt tog jag chansen. Jag läser till Specialpedagog vid Göteborgs Universitet på halvfart och denna termin handlar det om barn och elever neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf) och jag skulle önska att denna bok var med på litteraturlistan. Alexander Skytte har skrivit en självbiografisk bok som handlar om en pojke med npf och hur han upplever sin uppväxt, skolgång och tonårstid.

Inifrånperspektiv

I den här boken får man ett helt unikt inifrånperspektiv på ett känslosamt och lärorikt vis. Skytte delar generöst med sig av sin livsberättelse. Han ger exempel på när situationer gick fel, vad som kunde hjälpa så att det blev bättre och konkreta tips blandas med Alexanders egna reflektioner och kopplas till teori och forskning.

Jag uppskattar de ocensurerade berättelserna om hur det känns när intrycken blir för mycket, hur det kan göra fysiskt ont efter att en blivit arg och mest av allt exempel på vilken skillnad det gjort när någon vuxen lyssnat, förstått och brytt sig om. Alexander hade tur som mötte en resurslärare som stöttade honom och gav honom en mening att gå till skolan.

Fler ska få lyckas

Skytte är nu lärare, men tidigare var han den där eleven med adhd och autism som ingen förstod. Det är lite paradoxalt att en elev med inlärningssvårigheter och dålig erfarenhet av sin egen skolgång väljer att utbilda sig till lärare men som Alexander själv uttrycker det i boken: “Om jag kan förhindra att elever idag ska behöva vara med om samma sak som jag upplevt måste jag göra det som krävs.” Med boken vill han öka acceptansen för barn och vuxna som inte följer normen. Han anser att det finns mycket att göra för att fler ska få större chans att lyckas i skolan och i livet.

En bok för alla!

Jag känner igen flera av de situationer som Alexander beskriver och minns olika elever jag har haft som passar in i de situationerna. Som lärare har man stor nytta av att läsa ”Pojken med extra allt” och som arbetsgivare, kollega och medmänniska har man det definitivt. Jag hoppas att boken läses av alla som arbetar i förskola, skola, bup och socialtjänst. Även föräldrar och andra som har ett barn med adhd och/eller autism i sin närhet kan lära sig mycket av att läsa boken.

Lena Fredriksson
Grundskollärare F-6 Hallenskolan

Pojken med extra allt – hur lärare kan bemöta adhd och autism av Aexander Skytte. Lärarförlaget 2019

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad