Fåglar i fokus

På Gärdesängens förskola har naturvetenskap och fåglar kommit i fokus med barnens nyfikenhet som utgångspunkt. Förskolans webbholk har blivit en del i fågelspaningen.

Fåglar 1. Foto Kristina Axelsson

Vi hade tre barn i gruppen som var intresserade av fåglar. Så börjar vår temauppstart. Tillsammans med alla barn på en samling uppmärksammade vi de tre barnens intresse för fåglar, fler barn berättade om sina egna fågelupplevelser.

Vi frågade om de ville jobba vidare och lära sig mer om fåglar. Det ville de så nästa steg blev att tillsammans med intresserade barn (som nu var 14 st) göra en plan för vad de ville lära sig och hur kunskapen kunde inhämtas. Barnen ville lära sig fler sorters fåglar, de ville titta på fåglar och de ville lyssna till sina favoritfåglars sång och läten.

Barnen fick nu ha fågelspaning på förskolan och hemma. Efter några dagar hade barnen sett flera olika sorters fåglar i sitt närområde som de ville lära sig mer om. Barnen fick skriva ut bilder på de fåglar de sett. Bilderna sattes i plastfickor i en plastpärm. Till en början använde barnen pärmen inomhus tillsammans med en fågelbok med tillhörande ljuduppspelning av fågelsång.

Barnen lärde sig känna igen ”sina” fåglars läten. Därefter följde pärmen med ut (anledningen till att vi valde plast) och barnen inhämtade kunskaper om fåglar genom att titta, diskutera och jämföra med varandras upplevelser av de fåglar de såg. När barnen upptäckte den lilla pilfinken som brukar bygga i förskolans webbholk blev det mycket frågor och tankar kring hur fåglar bor, fågelfamiljer, vad de äter och så vidare.

Fåglar 2. Foto: Marie Eriksson


Detta tema pågår i skrivande stund så vart det tar vägen vet vi inte ännu, men vi fick en liten hint om intresse för att mata fåglar och om deras olika näbbar.

Kristina Axelsson
Förskollärare, Gärdesängens förskola

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Dela på:

    Senast uppdaterad