Åldersgränsen för seniorkort i Mölndal ändras efter beslut i kommunfullmäktige. Från och med 1 januari 2020 får alla som är 75 år och äldre och som är folkbokförda i Mölndals kommun resa med seniorkort. Samtidigt utökas korten till att gälla dygnet runt.
Från och med 1 januari 2020 får alla som är 75 år och äldre resa med seniorkort. Seniorkortet kommer då även utökas till att gälla dygnet runt istället för enbart lågtrafik, det efter ett politiskt beslut i kommunfullmäktige.
Mölndals stad kommer även att påbörja en dialog med Västtrafik, i samband med översynen av den nya zonindelningen, för att på sikt få till fler och mer flexibla lösningar för seniorresor.
Du kommer inte längre kunna resa gratis inom Mölndal. Seniorbiljetten på ditt kort kommer att sluta gälla den 1 januari 2020, från och med detta datum behöver du alltså köpa en annan biljett för resor med kollektivtrafiken inom Mölndals kommunzon.
Har du en kontoladdning eller andra biljetter laddade på ditt seniorkort kommer de fortfarande att fungera. Västtrafik informerar att vissa kortläsare kommer visa meddelandet spärrad produkt efter att seniorbiljetten spärrats, även om du har en annan biljett på kortet. Det betyder inte att din andra biljett inte är giltig, föraren kan se vad som finns på kortet. Om du vill kan du kostnadsfritt flytta biljetten till ett annat kort i en Västtrafikbutik.
Du som är 75 år eller äldre kommer kunna resa dygnet runt inom Mölndal från och med 1 januari 2020. (Jämfört med 8.30-15 och 18-06 som det är idag).
Du fortsätter resa med ditt nuvarande seniorkort, som automatiskt får den nya giltigheten dygnet runt, du behöver inte göra något.
Du som fyller 75 efter 1 januari kommer att få brev med erbjudande om ett seniorkort.
Förändringen av seniorkorten beslutades av kommunfullmäktige i juni 2019 när utgiftstak för kommande år fastslogs. Seniorkort erbjuds i Mölndal sedan 2015 och åldersgränsen ändras från 2020.
Du som är mellan 65 och 74 år får i oktober ett brev med information om förändringen för ditt kort. Du som är 75 år eller äldre får ett vykort med information om den utökade giltigheten.
Synpunkter på förändringen kan du framföra genom att:
Specifika frågor om vad förändringen innebär för dig kan besvaras av
Teknisk kundservice
031-315 15 80
tekniska@molndal.se
Du kan också se de vanligaste frågorna genom att klicka på plustecknet ovan så får förhoppningsvis svar på din fråga.
Västtrafiks information om seniorkort
Teknisk kundservice
Tekniska förvaltningen
031-315 15 80 vardagar kl 8-12, 13-15
teknisk.kundservice@molndal.se
Akuta ärenden efter kontorstid
Till exempel vattenläckor, vattenavbrott, gatuproblem, fara för allmänhet:
031-87 18 00 kopplas till SOS Alarm