Mellankommunala frågor

En översiktsplan är vägledande för hur kommunen avser att utveckla och använda mark- och vattenområden i kommunen för att inte påtagligt skada något riksintresse. Den är också vägledande för hur vi samverkar och säkerställer de mellankommunala frågorna. Mölndals stad är en drivande part i regionala sammanhang och arbetar för att stärka både regionen och den egna kommunen.

Regional bostadsförsörjning

Mölndals kommun har haft en stark utveckling under de senaste åren, med en hög befolkningstillväxt. Utvecklingen av stadskärnan, Innerstaden, Forsåker och Kvarnbyn i Mölndal och flertalet större projekt inom Mölndals tätort, har bidragit till regionens bostadsförsörjning.

De kommande åren kommer en fortsatt utveckling ske inom Mölndals tätort, men det kommer också att vara ett större fokus på de övriga stationssamhällena, Kållered och Lindome.

Mölndal följer Göteborgsregionens kommunalförbunds strukturbild. För att strukturbilden ska fortsätta att fungera som grund för kommunernas planering, behöver den utvecklas och fördjupas. Även starka, tvärsektoriella och sammankopplande stråk utöver pendeltågsstråken, bör ingå i strukturbilden.

Näringsliv

Mölndals näringsliv är viktigt för regionens tillväxt och många pendlar till kommunen för att arbeta. Här finns över 500 olika branscher representerade. Ett exempel är de kluster inom forskning och innovation inom livsvetenskap, medicinsk teknik och hälsa som finns i Åbroområdet.

Kommunen bidrar också till att avlasta centrala Göteborg genom att planera för uppställningsspår och tågdepå söder om Mölndals tätort, vilket värnar om den regionala arbetsmarknaden.

En fråga som bör studeras i regional samverkan är behovet av plats för logistik utifrån framtida utveckling samt regional samverkan kring verksamhetsmark.

Transporter

Trafiken som belastar vägarna av riksintresse genom Mölndals kommun orsakas till stor del av trafik från andra kommuner. Prioriteringen för statliga vägar handlar i första hand om nationellt transportbehov. Att tillgodose näringslivets transportbehov är viktigt för att stötta verksamheter i kommunen.

För att arbeta för en hållbar utveckling och inte påtagligt skada riksintressena för transporter krävs det ett samarbete med våra grannkommuner. Ett mellankommunalt utbyte pågår där dialog förs med omgivande kommuner kring bland annat trafikfrågor.

Trafiken påverkar framförallt vår miljö. Dels lokalt via buller och luftföroreningar, dels globalt via utsläpp av växthusgaser. Strukturbilden handlar om att vi ska utveckla de redan utbyggda stadsområdena och basera utvecklingen på en attraktiv kollektivtrafik.

De grannar som vi inte knyts samman med via strukturbilden kan kopplas ihop med andra kollektivtrafiksystem som exempelvis bussar. Dessa strukturer behöver också studeras och samverkas regionalt. Mölndal ser därför positivt på en dialog om detta med bland annat Härryda och Marks kommuner tillsammans med Västtrafik.

Målbild Koll 2035

Målbilden för kollektivtrafikens stomnät i Göteborg, Mölndal och Partille visar på ett nytt kompletterande alternativ som knyter ihop och stärker den kollektivtrafik som redan idag finns inom tätortsområdet. När staden bland annat studerar utvecklingen kring Åby- och Åbroområdet är detta en viktig fråga.

För att kunna implementera målbilden behöver också dess konsekvenser studeras. Detta görs bland annat i hållbarhetsbedömningen som hör till översiktsplanen.

Järnväg, Mölndal - Borås och Västkuststråket

Mölndal station ingår när Trafikverket planerar för järnvägssatsningarna på sträckan Göteborg–Borås, som kommer att innebära ett stort lyft för Mölndal och regionen.

En utbyggd station med fler direktresor gör Mölndal till en attraktiv start- och målpunkt. Mölndal blir en regional knutpunkt inom Västra Götaland och fler människor får tillgång snabbare och smidigare resor.

Både invånare och näringsliv i Mölndal, Göteborg och kranskommunerna får en utvidgad region för arbetsmarknad med stärkt koppling mellan Borås–Jönköping, Halmstad–Malmö–Köpenhamn, Kungälv och Trollhättan.

På lång sikt kan en koppling mot Oslo göra Mölndal till ett nav i en helhet av utvecklingen av södra Göteborg. För att uppnå önskad effekt av Mölndal som nationell station krävs ett nära samarbete med Trafikverket och Västra Götalandsregionen

Grön infrastruktur

Precis som vi människor behöver växter och djur livsutrymmen av tillräcklig yta och kvalitet för att må bra. För att finnas kvar på lång sikt behöver de också möjlighet till spridning i landskapet. Detta är avgörande för att den biologiska mångfalden ska bevaras. Det är också grunden för att vi människor ska fortsätta få alla de nyttor som naturen ger oss, även kallade ekosystemtjänster. Begreppet grön infrastruktur förklarar att naturen hänger ihop genom ekologiska processer i hela landskapet.

På uppdrag av Regeringen har länsstyrelserna tagit fram handlingsplaner för grön infrastruktur. Deras användning kommer bidra till att främja och samordna uppföljning och analys av miljötillstånd och miljömål.

Som del av strukturbilden i Göteborgsregionen finns inte bara pendeltågsstråk med stationer, utan också de gröna kilarna däremellan. Det pågår flera samverkansprojekt i regionen där de gröna kilarna studeras för att hitta lösningar som stärker dem. Det behövs gröna kopplingar mellan de större naturområdena. Här spelar kommunen en viktig roll då naturreservaten Änggårdsbergen och delar av Sandsjöbacka finns i kommunen.

Mölndals stad arbetar för att säkerställa den gröna infrastrukturen i Fässbergsdalen genom planering för ett grönt stråk i berörda detaljplaner. Detta görs i samverkan med Trafikverket, Göteborgs Stad, Länsstyrelsen Västra Götalands län och Göteborgsregionens kommunalförbund.

Blå infrastruktur

De ”blåa vägarna” som exempelvis Mölndalsån, Lindomeån och Stora Ån, är av mellankommunalt intresse då dessa sträcker sig över flera kommuner. Frågan om miljökvalitetsnormer för vatten är också en viktig mellankommunal fråga då dessa är bindande krav och åtgärder måste vidtas.

Här samverkar Mölndals stad med bland annat Göteborgs stad och Härryda kommun då de enskilda kommunernas planering påverkar de övriga. Även Kungsbacka kommun är en viktig samarbetspart för att miljökvalitetsnormerna för vatten ska uppnås.

Samarbetet handlar också om att minska flödet genom fördröjning högre upp i systemet eftersom det minskar risken för översvämningar av Lindomeån/Kungsbackaån och Kungsbacka tätort.

Tillgången till vattenresurser för vattenförsörjning är en regional fråga. Mölndals stad står bakom de regionala vattenförsörjningsplanerna som Länsstyrelsen i Västra Götaland respektive Göteborgsregionens kommunalförbund tagit fram och bidrar till det gemensamma regionala arbetet utifrån planerna.

Anpassning till ett förändrat klimat

Västra Götalands län kommer sannolikt att få ett klimat med mer nederbörd, skyfall och ökade översvämningsrisker i och med klimatförändringarna. I tätorterna med större andel hårdgjorda ytor kan skyfall få mycket omfattande konsekvenser i form av översvämmade gator, vägar och jordbruksmark.

Extremt väder som värmeböljor förväntas också bli vanligare. Det gör faktorer som översvämningsbara ytor vid vattendrag inom bebyggda områden, robust infrastruktur och solskydd i olika former nödvändiga att förhålla sig till i planeringen.

För att möjliggöra önskad stadsutveckling krävs också ett långsiktigt regionalt utvecklingsarbete i frågor som rör avrinningsområden, stigande vattennivåer med mera. Klimatförändringarna påverkar stora delar av samhället och naturmiljön, utan att ta hänsyn till geografiska gränser.

Det är därför viktigt att arbeta gemensamt i regionen för att anpassa vårt samhälle genom att stärka och nyttja ekosystemen, till exempel genom återvätning av avvattnade marker, utifrån dessa nya förutsättningar.

För att ha en fortsatt god dricksvattenkvalitet behöver vi öka reningen och därmed skapa förutsättningar för vattenverken att utvecklas. Mölndal ingår också i Göteborgsregionens och Göteborgs stads samverkan för framtida vattenförsörjning, "Stärkt vattenförsörjning i Göteborgsregionen" (SVAR-projektet).

I projektet medverkar samtliga medlemskommuner i Göteborgsregionen. Projektet inventerar behov med blick mot 2050 samt begränsningar i försörjning och möjligheter till förstärkning inom respektive kommun. Arbetet inom den kommunala vattenförsörjningsplanen samordnas med SVAR-projektet. Utöver en starkare regional samverkan är det också viktigt att möjliggöra en ökad egen vattenförsörjning för kommunens invånare.

Mölndals stad arbetar med klimatfrågorna och ett internt förvaltningsövergripande forum för samordning av arbetet är under uppbyggnad. Att koppla det arbetet till mellankommunal och delregional samverkan är därför viktigt.

Energiförsörjning

Energiförsörjning är en regional utmaning. Prognoser visar på en kraftig ökning av elbehovet, då stora elintensiva industrier och elektrifiering av befintliga industriprocesser planeras i regionen. Vi står inför stora förändringar och här krävs samarbeten över kommungränserna, men också över regiongränser med bland annat elnätsägare.

Den här frågan behöver till viss del hanteras av kommunerna, men Västra Götalandsregionen har ett stort ansvar. Den här frågan bör därför lyftas på en regional nivå för att stötta kommunernas arbete. Mölndals stad ser stora fördelar med att detta drivs på en regional nivå och bidrar gärna till en sådan samverkan.

Krisberedskap

Regional samverkan är viktig eftersom risk- och säkerhetsfrågor inte enbart kan hanteras inom respektive kommungräns. Ett flertal riskfrågor är gemensamma som exempelvis hantering av klimatfrågor, livsmedelsförsörjning, akutsjukvård eller dricksvattenförsörjning. Regional samverkan är ett sätt att arbeta med de här frågorna.

Andra områden som också behöver en beredskap på såväl lokal som regional nivå vid kris, är tillgång till skyddsrum samt behov av krisbegravningsplatser.

Dela på:

Senast uppdaterad